Al meer dan 180 jaar

1834 – Evert Lamme start met het wassen en bleken van kleding om zijn broodwinning uit te breiden. Hij gebruikt hiervoor het water en de tuin bij zijn woning aan de Oud-Loosdrechtsedijk.

1855 – Everts tweede zoon, Jan, volgt zijn vader op in het bedrijf.

1895 – Jan overlijdt en zijn zesde kind, Nicolaas (21), zet het bedrijf voort onder de naam Nic Lamme.

1914 – De vijftienjarige Jan werkt samen met zijn vader Nic op het bleekveld. Hij krijgt de bijnaam ‘Jan de Bleeker’.

1945 – Jan koopt stoomwasserij Buitenlust in ’s-Graveland, nadat hij in de oorlogsjaren gedwongen het vuile goed van Duitse soldaten moest wassen. Hij gebruikt de naam Fa. Nic. Lamme & Zn op zijn was labels. De wederopbouw breekt aan en er is werk in overvloed. Snel werken er veertien mensen bij hem in het bedrijf.

1962 – Na vijf jaar hard werken is de wasserij een gezond en toekomstgericht bedrijf. Nico wil het bedrijf van zijn vader overkopen. Jan stemt na overleg met de familie in. Lamme richt zich inmiddels ook op wasgoed van lokale pensions en restaurantjes in het toeristische Loosdrecht, wat later zal uitgroeien tot Napking.

1975 – Lamme schakelt over op de zakelijke markt en neemt wasserij Welgelegen over aan de Vaartweg in Nederhorst den Berg. Wasserij Nic Lamme wordt in één klap twee keer zo groot.

1980 – In oktober vindt de opening plaats van de hypermoderne nieuwbouw van de wasserij. Het bedrijfspand in ’s-Graveland wordt verkocht. Alle kinderen werken mee in het bedrijf.

1984 – Lamme bestaat 150 jaar en telt 50 medewerkers die samen 25.000 kilo wasgoed per week verwerken. Negentig procent van het wasgoed komt van zakelijke klanten als horecabedrijven, verpleeghuizen en bejaardentehuizen.

1990 – Het is in deze tijd kopen of gekocht worden. Nico Lamme omarmt de trend van schaalvergroting. Veertig jaar eerder waren er nog 1000 wasserijen in Nederland. Nu nog zo’n 150. Groeien is de enige overlevingsstrategie.

1996 – Oudste zoon Jan neemt op 1 januari de zaak van zijn vader over. Een jongensdroom als ‘wasbaas’ gaat in vervulling. Lamme Groep is een feit. Nico houdt zich tot 2001 bezig met klantencontact, inkoop en financiën.

1997 – Een mijlpaal: KLM geeft Lamme de order om de dekens te reinigen die bij alle KLM-vluchten worden gebruikt. Op dat moment reinigt de wasserij al de werkkleding van het technisch grondpersoneel.

1998 – Stichting Certificatie Textielverzorging (Certex) start in november met de certificering van wasserijen. Nico is er blij mee, want de hele sector is ermee gediend dat de kwaliteit omhooggaat.

1999 – Ingebruikname van een nieuwe vestiging aan de Reeweg in Nederhorst den Berg. De omslag van een bulkwasserij naar een fullservicebedrijf in textielreiniging, textielbeheer en textielmanagent is gemaakt.

2001 – Continue inzet op duurzaam ondernemen.

2002 – Opening van nieuw complex aan de Reeweg via een combinatie van nieuwbouw en renovatie. Op maar liefst 4.500 vierkante meter komen alle activiteiten hier samen. Computergestuurd en met een uitgekiende logistiek. Er werken inmiddels honderd mensen die elke week honderdduizend kilo wasgoed per week wassen.

2003 – De bedrijfsnaam verandert in Lamme Textielbeheer. In het voorjaar bezoekt koningin Beatrix tijdens een streekbezoek de moderne, industriële wasserij.

2006 – De omzet groeit door het aangaan van partnerships, waardoor Lamme toegang krijgt tot grotere klanten in de horeca. Lamme groeit zo door van een regionale speler naar een landelijke aanbieder op maat. Napking wordt gelanceerd: een eigen merk voor de verhuur van linnengoed aan kleinere horecabedrijven.

2009 – Viering 175-jarig jubileum.

2012 – Wasserij Schiphol-Noord is operationeel vanaf 21 juni 2012. Elke dag moeten er ongeveer 16.000 kussens en 16.000 dekens voor KLM worden verwerkt. Lamme gaat een samenwerking aan met AM Groep op Schiphol om 65 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring op te laten doen.

2013 – Opening wasserij in Bad Vilbel, onder de rook van Frankfurt, waar het onboard linnen van Duitse luchtvaartmaatschappijen wordt verwerkt.

2014 – Certificering MVO-prestatieladder.

2015 – Meer dan dertig nationaliteiten zijn werkzaam bij Lamme op de locaties in Nederhorst den Berg, Schiphol en Duitsland.

2018 – NewPort Capital treedt toe als aandeelhouder om de lange termijn groei van Lamme te faciliteren.
Spotless is Napking

Certificering

Bij alles wat we doen houden we rekening met onze omgeving en kiezen bewust om op verantwoorde wijze te groeien.

Service

Ook als het in het weekend net even anders loopt dan u verwacht staat wij voor u klaar.

Voorraadbeheer

Napking biedt een flexibel abonnement die je op ieder moment kan bijstellen. Daarnaast hanteren wij een track en trace systeem voor een optimaal voorraadbeheer systeem.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of wilt u graag meer informatie opvragen? Dan kunt u van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:15 uur contact opnemen met onze klantenservice of het contactformulier invullen. Wij helpen u graag verder en nemen z.s.m. contact met u op.

 

Reeweg 18
1394 JD
Nederhorst den Berg

 

duurzaam - vlekkeloos - kwaliteit - flexibel - efficiënt - klantgericht